Pedagogisch klimaat
Met als uitgangspunt onze kernwaarden (groei, duidelijk en veilig) en katholieke identiteit is ons beleid er op gericht dat een ieder zich veilig voelt en er een positieve werksfeer heerst in de groep.
KiVa
Door het volgen van de methode KiVa werken we aan een positieve groepsvorming. KiVa is van oorsprong een Fins programma. KiVa is het Finse woord voor leuk of fijn en het betekent tevens ‘leuke school’. KiVa werkt preventief tegen pesten, signaleert pesten en lost dit samen met de groep op. Het zorgt ervoor dat onze leerlingen sociaal vaardiger worden en zich samen verantwoordelijk voelen voor een prettig leerklimaat. KiVa werkt volgens drie belangrijke kenmerken:
- Problemen oplossen in en met de groep:
Bij het tegengaan en voorkomen van pesten wordt de nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid die alle leerlingen hebben voor het algemeen welzijn in de klas. Leerlingen die getuige zijn van pesten leren strategieën om degene die gepest wordt te steunen.
- Voorkomen en aanpakken van pesten:
Het KiVa-programma bevat zowel algemene als gerichte stappen. De algemene maatregelen van het KiVa-programma zijn bedoeld voor alle leerlingen en zijn gericht op het voorkomen van pesten. De gerichte maatregelen worden pas ingezet als er zich een geval van pesten heeft voorgedaan.
- Veelzijdig, praktijkgericht materiaal:
Voor leerkrachten, leerlingen en ouders. Met gebruikmaking van een computerspel en veel online informatie en materialen.
Wij weten dat er geen school bestaat waar pesten niet voorkomt of waar geen conflicten of aanvaringen zullen zijn, maar wij streven er naar om pestgedrag te voorkomen en anders het pestgedrag constructief op te lossen.
Kapstokregels
Naast het gebruik van KiVa heeft De Stek drie kapstokregels die centraal staan:
- Voor groot en klein zullen we aardig zijn:
- We houden rekening met elkaar
- We gebruiken geen grof taalgebruik en spreken rustig met elkaar.
- Ik geef mijn eigen grenzen aan.
- Door goed voor de spullen te zorgen, zijn ze weer bruikbaar voor morgen:
- Gebruikte spullen worden weer op de goede plaats netjes teruggezet.
- We zetten de fietsen op de daarvoor bestemde plekken.
- We houden de school netjes.
- Breng jezelf en anderen niet in gevaar en doe voorzichtig met elkaar:
- In school wordt rustig gelopen.
- We helpen en zorgen voor elkaar.
- Zeg wat je bedoelt.
- Behandel een ander, zoals je zelf behandeld wilt worden.
Taakspel
Vanaf groep 3 kan Taakspel worden ingezet om een goede werkhouding en taakaanpak van de kinderen te stimuleren. Door de inzet van Taakspel ervaren de kinderen dat werken efficiënter en plezieriger wordt als ze dat taakgericht doen. Door het positieve gedrag te belonen, leren de kinderen ook tijdens de andere werkmomenten deze werkhouding vast te houden.