Tekstgrootte
Thematisch werken en leren op De Stek
Leerkrachten op De Stek stimuleren de creatieve ontwikkeling van de kinderen. We maken ze nieuwsgierig en betrekken ze bij ons onderwijs. Zo geven we ze de ruimte om op eigen niveau te ervaren, te onderzoeken en te verbeelden. De wens van De Stek is meer verdieping en verrijking van én meer samenhang tussen cultuuronderwijs en de verschillende schoolvakken om het leren levendiger te maken en beter aan te laten sluiten bij de behoefte en mogelijkheden van de kinderen. We willen het onderwijs betekenisvoller maken, zodat ze met veel plezier leren. Dit realiseren we o.a. door thematisch werken en leren. Naast de thema's van de groepen is er een aantal thema's waaraan we, schoolbreed, op hetzelfde moment werken, zoals de Kinderboekenweek, de decembermaanden en 4-5 mei.
Bij de kleuters werken we vanuit verschillende thema’s die aansluiten bij de leef- en belevingswereld van de kinderen. We gaan terug naar de basis van het kleuteronderwijs; leren door middel van spel. Kinderen hebben binnen de thema’s een grote inbreng waardoor de betrokkenheid veel groter is. Het spelend leren combineren we met de leerdoelen voor groep 1 en 2. |
In groep 3 laten we met behulp van thema's die aansluiten bij de leesmethode van groep 3 (Lijn 3) kinderen spelend en onderzoekend leren. De methode Blink Wereld wordt ter inspiratie gebruikt. Er is een thematafel in de klas. Aan deze tafel kunnen kinderen leren via bijvoorbeeld het spelen met Playmobil binnen het thema. De thematafel stimuleert o.a. de groei van hun taalontwikkeling. Ook vakken als rekenen, beeldende vorming en spelling komen hier terug. |
De Stek wil een doorgaande lijn in het thematisch werken. De groepen 4 t/m 8 werken daarom met de methode Blink Wereld voor de wereld-oriënterende vakken. Aardrijkskunde, geschiedenis en natuur komen terug in ieder thema. De thema's van Blink sluiten aan bij de belevingswereld van kinderen. Ze bieden daarnaast veel ruimte voor eigen interesses en talenten, omdat de kinderen in het tweede deel van het thema zelf op onderzoek uitgaan. Met de hele klas werken de kinderen toe naar een gezamenlijk eindproduct. Groep 4 t/m 8 koppelen de thema's van Blink aan de taalmethode (Staal). |
Op De Stek integreren we ook kunst en cultuur binnen het thematisch werken en leren. De Stek vindt het belangrijk dat het leren betekenisvol is; de kinderen voelen zich dan nog meer betrokken bij het onderwijs. De kunstdisciplines die we hiervoor gebruiken zijn muziek, dans, drama, literair, beeldende vorming, tekenen en audiovisuele vormgeving. We hebben een muziekdocent. Ook werken we samen met Kunst Centraal (Kunstmenu en cultuurprogramma) en Educatie aan de Slinger (danslessen en Musicus in de klas). Waar koppeling met het thema in de klas mogelijk is, wordt deze gemaakt.
Filmhub Midden is een organisatie waarmee we samenwerken op het gebied van filmeducatie. Met behulp van filmeducatie willen we de kwaliteit van de films die gekeken worden in de klas verhogen. We willen het thematisch onderwijs verrijken en verdiepen door films in te zetten die passen bij (school) brede thema's. Zo wordt filmeducatie onderdeel van de al bestaande thema's en activiteiten.
Met deze cultuureducatie wordt de creatieve ontwikkeling gestimuleerd, waarbij het proces belangrijker is dan het product. Zo wordt er gewerkt aan digitale geletterdheid, sociale- en culturele vaardigheden, creativiteit en een kritische houding. Onze kinderen ontdekken en ontwikkelen hun eigen talent.
Dit schooljaar is De Stek bezig om filmeducatie een plek te geven binnen ons onderwijs. We werken hiervoor samen met de Filmhub Midden. In de groepen 1 tot en met 8 werken we op basis van thema's. Sinds dit schooljaar verdiepen en verrijken we deze thema's met films en filmlessen die wij als leerkrachten zelf geven.
Met twee 'Razende Reporters' uit groep 7 heeft de Filmhub leerlingen en leraren geïnterviewd over wat ze dit schooljaar doen, wat ze ervan leren en wat hun lievelingsfilm tot nu toe is.
We draaiden eerder al proef bij de kleuters. Zij kregen een filminstallatie in de klas: de MiniCine van Taartrovers. Leerlingen en leerkrachten vertellen in onderstaand filmpje over hun ervaringen met filmeducatie en wat ze ervan leren.
Filmeducatie in Beeld:Basisschool De Stek - MiniCine
Als afsluiting van deze Proeftuin (een jaar lang filmeducatie in de klas) brengen alle kinderen een bezoek aan Theater Aan de Slinger om een aantal korte films van het programma De korte Filmpoule te zien.